Thailand – praktische zaken
Thailand zijn we over land ingekomen. De eerste keer vanuit Maleisië waar we een grote grensovergang (Sadao) gekozen hebben. Dit omdat we bij vertrek uit Maleisië ons carnet de passage moesten laten stempelen.
We hebben vlak voor de grens (dus nog in Maleisië) bij een klein Zurich verzekeringskantoor twee maanden WA verzekering voor Thailand gekocht (wettelijk verplicht). Wel even duidelijk maken dat je een verzekering voor Thailand wil en niet voor Maleisië en dan gaat het allemaal geroutineerd. Aan de Thaise kant van de grens zit ook een verzekeringskantoor dus daar had het ook gekund.
Na de formaliteiten van het verlaten van Maleisië als eerste onszelf Thailand in laten stempelen. Aan de grens krijg je maximaal 15 dagen, dus wij hadden vooraf in Georgetown standaard toeristen visa gehaald van 60 dagen.
Daarna met de autopapieren langs de douane. Daar geven ze (gratis) een tijdelijke importvergunning voor de auto af waar meteen alle gegevens van de auto in het Thais op staan. Deze vergunning is voor 30 dagen, langer doen ze niet. Je krijgt de vergunning hier niet meteen mee. Je loopt terug naar de auto en rijdt langs de douane die bij het zien van de auto de vergunning aangeeft. En dan kan je het land in.
Omdat we de 60 dagen van onze eigen visa wilden gebruiken hebben we de importvergunning van de auto bij de douane in Phuket verlengd (Phuket Customs House, Phuket Road, Phuket stad). Per 1 januari 2014 kan de vergunning niet langer geldig zijn dan het visum de eigenaar. Dus we kregen er 30 dagen bij. Kosteloos en we konden het de volgende middag ophalen.
Na bijna 60 dagen zijn we bij een hele kleine grensovergang (Chong Chom) Thailand uit gegaan naar Cambodja. De beste strategie is rustig doorrijden tot iemand zegt dat je moet parkeren en dan word je vanzelf naar de juiste kantoortjes gestuurd. Eerst langs de douane om de importverklaring weer in te leveren. Daarna onszelf uit laten stempelen bij immigratie. Teruglopen naar de auto en rijden naar de Cambodjaanse kant.
Het wisselen van weghelft (in Thailand rijden ze links, in Cambodja rechts) gaat automatisch. Er is een checkpoint die je naar de juiste kant leidt.
We zijn bij dezelfde overgang Thailand weer ingekomen. We werden naar een plek in Thailand gewezen om de auto te parkeren (net voorbij de slagboom, dus de auto was er meteen in). Teruggelopen naar immigratie om onszelf in te laten stempelen. Deze keer zonder visum, dus een 15 dagen visum vrije periode gekregen. Deze krijg je gratis. Daarna naar de douane waar we een kopie van de importvergunning lieten zien. Die werd keurig overgeschreven op een nieuwe vergunning voor een maand. En daarmee konden we het land in.
Bij deze kleine overgang konden we geen WA-verzekering kopen, daarvoor moesten we naar het dichtstbijzijnde stadje, Prasat. Uiteindelijk hebben met de hulp van de Ierse eigenaar van ons hotel (Ryan´s resort) bij de Department of Land Transport een WA-verzekering afgesloten (paars gebouw zonder voor ons leesbare tekst waar ze geen Engels spreken, naast de grote Petronas benzinepomp, zo´n 5 km op weg 24 ten westen van de kruising met de weg naar de grens). Voor een jaar deze keer, want korter kon niet. Het schijnt ook bij banken te regelen te zijn, of bij de Tesco supermarkt.
Voor de navigatie maakten wij gebruik van de (gratis) Open Street Map van Zuidoost Azië het GT rider forum van motorrijders op onze Garmin. Deze kent bijna alle wegen en paden. Als back-up hadden wij ook nog een papieren kaart.